Wat is zwarte knoflook?

Witte knoflook bollen en teentjes worden 3 weken in de oven geplaatst en door een zorgvuldig gecontroleerd verwarmingsproces wordt dit in die periode gefermenteerd. Door dit fermentatieproces vormen de suikers en aminozuren samen melanoidine, waardoor de teentjes zwart en zacht worden.

Zwarte knoflook gezond?!

Door het verwarmingsproces komen er meer antioxidanten vrij (198 t.o.v. 118 in witte knoflook), dus kunnen we zeggen dat zwarte knoflook bijna 2x zo gezond is als witte knoflook. Witte knoflook bevat overwegend allicine, wat alleen oplosbaar is in vet. Zwarte knoflook bevat S-Allycysteine, wat oplosbaar is in water. Dit betekent dat het lichaam de antioxidanten sneller en gemakkelijker absorbeert. Sommige mensen kunnen de stof allicine niet goed verdragen. Hier heb je dus ook geen last van met zwarte knoflook.

Door de zachte, geleiachtige textuur en rijke smaak kan het gegeten worden als een ingrediƫnt of gewoon als een gezonde snack.

Als ingrediƫnt is het toepasbaar in veel gerechten; van sauzen en soepen tot ijs. Bij vlees, vis en gevogelte, in een marinade, maar ook in een salade.

Zwarte knoflook bewaren?

Zwarte knoflookbollen en gepelde teentjes kun je het best bewaren in je keukenkastje op kamertemperatuur. Mocht je de bollen langere tijd willen bewaren, dan kun je ze in een afgesloten pot doen tegen uitdroging. De puree moet na het openen in de koeling worden bewaard en is dan zeker tot de tht te bewaren.